onsdag 16 oktober 2013

En liten overall



Bebisgarderoben växer stadigt, ni som följer mig på instagram har sett alla plagg där, men här på bloggen har det ändå varit radiotystnad. Tänkte försöka ändra lite på det, får se hur långt jag kommer!

Har haft en lång lista med planer på bebiskläder i mitt huvud och efter beställningsstoppet har jag verkligen bara sytt det jag känt för. Några saker är kvar på listan, men jag känner ingen brådska. En sak som jag länge tänkt att jag ville sy är en overall. Vi har fått låna overaller av en snäll vän, men ibland går det ju inte att låta bli att göra sånt man tänkt på länge. Har sett den här modellen hos Brallan och tyckt att den både är väldigt fin och verkat praktisk. Grunden till modellen kommer från ett Ottobre mönster (Ottobre 3/2003). Overallen är lätt att öppna upp i flera steg, himla smart tänker jag om bebisen ligger kvar och sover i vagnen eller babyskyddet och inte får bli för varm.

Min allra största seger med overallen är att jag lyckades vändsy den helt med foder. Det var inte ens särskilt svårt, men när jag började sy hade jag inte en aning om hur jag skulle göra. Den enkla sanningen var att följa mönstrets beskrivning men sy ihop yttertyg och fodertyg på benen var för sig. Benen syddes sen ihop på samma sätt som armarna, precis som i mönstret. Det kändes faktiskt nästan lite magiskt när jag vände och insåg att det blivit rätt, var helt inställd på att få ta fram sprätten!

Mönster: Tror det är första gången på ett år som jag inte ritar mönstret helt från grunden, så jag kunde inte låta bli att göra lite egna ändringar nu när jag väl skulle använda ett befintligt mönster. Både ben och armar har fått övervik. Förutom att det blir en fin detalj med det avvikande tyget som kommer fram, ger det både lite längre användningstid och så tänker jag att det är praktiskt att slippa fippla med tjocka vantar i början. Dessutom blir det ju lite svalare om det går att öppna upp i armar och ben om det behövs. För att fötterna och händerna ska få plats med överviket gjorde jag dem lite längre än på mönstret och passade samtidigt på att sänka grenen lite och rita om benens form något. Overallen knäpps också med tryckknappar istället för kardborreband som i Ottobremönstret. Ska bli väldigt spännande att prova overallen på. Grundmönstret är i storlek 56, men jag tycker den ser större ut, så kanske snarare en 56/62.

Material: Yttertyget är ljusturkos velour från JNY och fodret är bambufleece från Strömming design. Känns lite extra bra att ha ett ekologiskt tyg närmast bebisens kropp. Blev lite förvånad hur det betedde sig efter tvätt, det blev lite filtat, men som tur är lika mjukt och som innan. Uppviken fick prickigt tyg från Liandlo på insidan och de röda knapparna kommer från 3exter.



1 kommentar:

  1. Hej, otroligt fin overall!
    Har du lust att dela med dig av mönstret? eller ett foto på det.
    I så fall får du gärna skicka det till tessiespring@hotmail.com
    Tack på förhand!

    SvaraRadera